تبعات رواج مهاجرت برای کشور

سعید معیدفر (جامعه شناس)
۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۴ کد : ۲۴۷۲۴ دیدگاه
سلامت روان در شرایط تحت فشار، به مخاطره می‌افتد.
تبعات رواج مهاجرت برای کشور

مهاجرت از لحاظ جمعیت شناسی، اقتصادی، نیروی مولد کار و حتی روانشناسی اجتماعی برای جامعه تبعاتی بسیار جدی دارد.
یک شهروند از لحظه تشکیل نطفه تا زمان مرگ هزینه سرانه‌ای دارد که اجتماع آن را پرداخت می‌کند و وقتی مهاجرت صورت می‌گیرد، صرف نظر از اینکه کشور نیروی متخصص و ماهر که برای رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بسیار موثر و کارساز است، از دست می‌دهد، هزینه‌های او نیز برای تربیت شهروند نابود می‌شود.
در کشور ما برای اینکه یک نفر لیسانس بگیرد 170‌میلیون تومان هزینه می‌شود، افراد معمولی و کارگر نیز حدود 30‌میلیون تومان هزینه سرانه آنهاست، پس پرورش هر فرد برای کشور هزینه دارد.
پدیده مهاجرت بر غنای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد و نشانگر آن است که فضای سیاسی جامعه مناسب نیست. وقتی فضای اجتماعی مشکل داشته باشد و بیکاری و فقر در جامعه بیداد کند و اختلاف طبقاتی و ده‌ها پدیده دیگر وجود داشته باشد پدیده مهاجرت به حد خود می‌رسد و کشورهای پیشرفته روز به روز غنی‌تر و کشورهای کمتر توسعه یافته ضعیف‌تر می‌شود.
متاسفانه در سال‌های گذشته پدیده مهاجرت از کشورهای کانادا، آمریکا و آلمان به کشورهای همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، امارات و قبرس که وضعیت بدتری نسبت به کشور ما دارند، کشیده شده و باید پرسید که چه کسی هزینه فرار نخبگان را از کشور پرداخت خواهد کرد، در حالی که رفتن هر نخبه مانند خاموش شدن یک چاه نفت برای کشور هزینه در بر خواهد داشت.

 

کلید واژه ها: افزایش مهاجرت مهاجرت فرزندان


نظر شما :