تهران رتبه اول اعتیاد دانشآموزی
محمدرضا نیکنژاد (جامعهشناس و کارشناس مسائل آموزشی)
متاسفانه ما استاد لاپوشانی هستیم. سالهاست خبر بالاگرفتن اعتیاد دانشآموزی را لاپوشانی میکنیم و با آن به صورت خبر امنیتی برخورد میکنیم. آمار اعتیاد دانشآموزی شدت گرفته؛ همین چند روز پیش یکی از مدیران مدارس به من میگفت به چند نفر از دانشآموزان پایه دوازدهم خود مشکوک است اما بهخاطر شرایط کرونا و کلاسهای آنلاین فعلا تصمیم دارد چیزی نگوید تا آبروی مدرسه حفظ شود؛ البته مدرسه چه میتواند بکند جز اخراج؟ آیا نهادی معرفی شده است که دانشآموز معتاد را به آنجا معرفی کنند تا از تحصیل باز نماند و ترک اعتیاد کند؟ مدرسه مجبور به اخراج میشود و آینده دانشآموز تباه خواهد شد!
در صورتی که ما به چنین نهادی نیاز فوری داریم. برای رهایی از معضل اعتیاد دانشآموزان باید برنامههای پیشگیرانه مدون و دقیق داشت و خانوادهها همچنانکه برای درس و مدرک و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان نگران هستند، باید برای سلامت روح و روان آنها وقت بگذارند و از آنها در برابر آسیبهای اجتماعی محافظت کنند.
برای حل اصولی و منطقی مساله باید ابتدا وضع موجود را براساس آمارهای دقیق موجود بررسی و سپس تعداد دانشآموزان مبتلا به اعتیاد را شناسایی کرد و باید دانست که چه تعداد دانشآموز در چرخه توزیع موادمخدر گرفتار شدهاند؟
نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانشآموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استانهای تهران، خراسانجنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسانرضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و در بین استانها، تهران رتبه اول را دارد.
در ایران ۱/۲ درصد دانشآموزان کشور به اعتیاد مبتلا هستند، درحالیکه نرخ شیوع اعتیاد در میانگین جمعیت دانشآموزی جهان ۲۰ درصد است. تغییر الگوهای آموزشی و وابستهترشدن دانشآموزان و دانشجویان به بسترهای آنلاین، فرصت مناسبی را برای سوءاستفاده قاچاقچیان موادمخدر فراهم کرده است. گرس، بنگ، ماری جوانا و گل ازجمله موادمخدری هستند که اکنون در فضای مجازی بیشترین سهم را در خرید و فروش دارند.
نظر شما :