در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی نباشد خودکشی زیاد می‌شود

سیدحسن موسوی چلک (رئیس انجمن مددکاری کشور)
۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰ کد : ۳۵۷۴۰ دیدگاه
مترجم کتاب «پیشگیری از خودکشی» معتقد است؛ متاسفانه خودکشی یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در جهان ازجمله کشور ماست و هرساله میلیون‌ها نفر اقدام به خودکشی می‌کنند
در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی نباشد خودکشی زیاد می‌شود

معمولا اقدام به خودکشی در زنان بین دو تا سه برابر مردان است، فوت در مردان بین ۳ تا ۴ برابر زنان است. تقریبا بر اساس آمار سال ۲۰۱۵، ۸۰۰هزار نفر در جهان بر اثر خودکشی فوت کرده‌اند. همچنین در دنیا گفته می‌شود ۱۰درصد مرگ‌ومیر افراد ۱۵ تا ۲۹ساله بر اثر خودکشی است و خودکشی جزو ۱۰ عامل اصلی در مرگ‌ومیر افراد جوان محسوب می‌شود. این مسأله، خاص کشور ما نیست و تهدید جهانی محسوب می‌شود و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. عوامل مختلفی هم در آن دخیل هستد که بخشی از آن به شرایط کلان جامعه برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که نمی‌توانیم تاثیر محیط را نفی کنیم. بخشی هم مربوط به یادگیری است که در مورد روش‌های خودکشی، بیشتر خود را نشان می‌دهد.
یکی از دلایل مربوط به اختلالات روانی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی است که معمولا بین افرادی که دست به خودکشی می‌زنند، شیوع بیشتری دارد. مصرف الکل یا مواد مخدر نیز جزو عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شوند؛ اما به طور کلی در جامعه‌ای که نشاط اجتماعی وجود نداشته باشد یا کمتر باشد، بیشتر شاهد رفتار‌های پرخطر خواهیم بود که خودکشی هم یکی از مصادیق آن است.

کلید واژه ها: خودکشی


( ۱ )

نظر شما :