طلاق به دهه نودی‌ها رسید!

امیر محمود حریرچی (جامعه‌شناس)
۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۹ کد : ۳۸۶۲۴ دیدگاه
طلاق به دهه نودی‌ها رسید!

در یک دهه اخیر و با افزایش نرخ تورم، پدیده کودک همسری که دیگر حالا «پدیده» نیست و به یک موضوع عادی در بسیاری از شهرها تبدیل شده است. این امر در دوران کرونا تشدید شده و زمانی‌که اعلام می‌شود شاخص فلاکت در پایان تابستان امسال به ۵۵.۴ درصد رسیده، بروز و افزایش کودک همسری یک امر عادی و طبیعی است.
ما در یک دهه اخیر، هر سال از سال قبل افزایش نرخ کودک همسری داشتیم و همان‌طور که شاهد هستیم در سال 99 نسبت به سال 98، 10.5 درصد افزایش داشته و حالا شاهد هستیم که در بهار سال 1400، نسبت به بهار سال گذشته 32‌درصد که درصد فاجعه‌باری است، افزایش نرخ کودک همسری داشته‌ایم. وضعیت اقتصادی در کشور ما به شکلی شده که بسیاری از خانواده‌ها که در زیر خط فقر قرار دارند، فرزندانشان را به دلیل کاهش تعداد خانواده و ناتوانی پدر خانواده در سیر کردن شکم فرزندانش یا مشوق‌های مالی مانند وام ازدواج و برای تولد زمین و سهام و...، به عقد مردانی در می‌آورند که همان‌طور که در آمار نیز آمده بود، بزرگتر از این دختران هستند.

فرهنگ یا فقر؟
در این میان، هر زمان که کشور با افزایش آمارهای کودک همسری مواجه می‌شود برخی از مسئولان، فرهنگ‌های قومی و قبیله‌ای را در استان‌هایی که بالاترین نرخ کودک همسری را دارند مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، گلستان، کرمان و آذربایجان شرقی مثال می‌زنند، در حالی‌که سالانه در همین استان‌ها که تعدادی از آنها محروم هستند، جمعیت بیشتری به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
فرهنگ در این رابطه بهانه است و کسی به محرومیت خانواده‌های آنها اشاره‌ای ندارند که حتی نمی‌دانند خط فقر چیست و فرزندانشان را وادار به ازدواج می‌کنند، درحالی‌که با افزایش وسایل ارتباط جمعی و آگاهی بسیاری از این خانواده‌ها، اگر فرهنگ مقصر بود، حالا باید با کاهش کودک همسری مواجه می‌بودیم. پیامدهای چنین ازدواج‌هایی افزایش دختران مطلقه و لطمات روحی و روانی به این دختران است، همه ما می‌دانیم که ازدواج در کودکی پیامد مادرشدن در کودکی دارد و حتی منجر به طلاق شود! که حتی تصور طلاق یک کودک 10 ساله، بسیار سخت است.
وقتی کودک نابالغ باردار می‌شود، امکان مرگ و میر مادر و فرزند وجود دارد و از نظر اجتماعی، آنها از تحصیل بازمی‌مانند و آینده‌شان از نظر اقتصادی و اجتماعی نبود می‌شود و مجموعه دیگری از مشکلات را به‌همراه دارد. در این شرایط معصومه ابتکار، معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم با اشاره به آماری که از سوی مرکز آمار منتشر شده، در توئیتی نوشت: سن ازدواج با گذر سالم و کامل از کودکی تا رشد میسر می‌شود.
اگر از نظر جسمی و روحی دختر و پسر به رشد نرسند خلاف شرع، سلامت و به لحاظ انسانی ظلم است. اگر دختر فروشی باشد که جرم است. دولت قبل برای اصلاح قانون، لایحه منع کودک همسری را با سند پشتیبان به تصویب کمیسیون لوایح رساند.  مجلس که بیشتر به دنبال ازدواج است، نمی‌تواند مانع از این ازدواج باشد . طرح‌ جوانی جمعیت و مقاومت در برابر سن ازدواج وجود دارد، بنابراین نمی‌توان دنبال اعمال قوانینی گشت که این نوع ازدواج‌ها را کاهش داد و اگر اتفاقی در این رابطه رخ می‌دهد از سوی رسانه‌ها و برخی از فعالان حقوق زنان است.

 


نظر شما :