اعتقادات مذهبی نقش پررنگی در حل مشکلات اقتصادی دارد

مهدی میرطالبی (روانشناس مذهبی)
۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۷۴۰ دیدگاه
اقتصاد به معنی مقتصد‌بودن و میانه‌رو بودن است، جوانی که دارای اعتقادات دینی و مذهبی است قطعا در مسائل اقتصادی انسانی متعادل، مقتصد و میانه‌رویی خواهد بود
اعتقادات مذهبی نقش پررنگی در حل مشکلات اقتصادی دارد

مهدی میرطالبی، روانشناس مذهبی، اعتقادات و مذهب مسأله مهمی است و طبق تحقیقات مرکز روانشناسی مشخص شده انسان‌هایی که دارای اعتقادات هستند و به مسائل دینی باور دارند نسبت به مشکلاتی که در زندگی‌شان پیش می‌آید به مراتب روحیه محکم‌تری دارند و قدرت مقابله با آن مشکل را بهتر در وجود خود حس می‌کنند. طبق این تحقیق افرادی که مبتلا به بیماری سرطان بودند در دو گروه اعم از آن ها که باورهای مذهبی دارند و عده‌ای که چنین باوری نداشتند تقسیم شدند و به مراتب مشاهده شد افرادی که دارای باور دینی و اعتقادی بیشتری بودند مقاومتشان نسبت به تبعات بیماری بیشتر بوده و در کل نسبت به مصرف دارو جواب دادند و تمامی این موارد نشان می‌دهد باورهای مذهبی فوق‌العاده در مسائل مختلف تاثیر‌گذار است.همچنین دکتر اکبری رئیس مرکز سرطان‌شناسی ایران بحثی را تحت عنوان معنویت درمانی را آغاز کرده و تحقیقات بسیاری گسترده‌ای را انجام داده و به همین مسأله رسیده‌اند، حتی چندی پیش در رسانه ملی این موضوع مطرح شد و ایشان گزارشی را دادند مبنی بر این که کسانی که به بیماری سرطان مبتلا بوده‌اند و اعتقادات مذهبی در آن‌ها قوی بوده نسبت به مسأله درمان پاسخ بهتری داده‌اند و سیر درمان‌شان مؤثرتر بوده است. اقتصاد به معنی مقتصد‌بودن و میانه‌رو بودن است، جوانی که دارای اعتقادات دینی و مذهبی است قطعا در مسائل اقتصادی انسانی متعادل، مقتصد و میانه‌رویی خواهد بود و انچه در مباحث دینی با ان برخورد می‌کنیم و تأکیدی که در آیات قران داریم این مسأله وجود دارد که یک انسان مومن زندگی میانه‌رویی خواه داشت و چشم و هم چشمی، ناامیدی، اسراف و تجملات جایگاهی در زندگی یک انسان معتقد ندارد و باور داریم افرادی که دارای رگه‌های مذهبی هستند قطعا از لحاظ اقتصادی سعی می کنند دستورات مذهبی که در روایات و سخنان ائمه هست را رعایت کنند، از جمله این روایت که یک مسلمان نباید در زندگی خود مسرف باشد و تجملات در زندگی نباید جایگاه وسیعی داشته باشد.
وی تأکید کرد: آسیب‌هایی که امروز در زندگی خیلی از انسان‌ها به خصوص در حوزه اقتصاد می‌بینیم تحت تاثیر همین مسایل است و به ظاهر ممکن است افراد عنوان کنند که انسان های مذهبی هستند اما باورهای مذهبی در آنها خیلی جایگاهی ندارد، به بیان دیگر دنبال اسراف در زندگی خود هستند تجملات در زندگی‌شان خیلی تاثیرگذار است و مسائل مذهبی در عمق زندگی‌شان جایگاهی ندارد تلاش می‌کنند که بهترین امکانات و اتومبیل را داشته باشند اما نکته اساسی این که این نوع کسب درآمد از کجا منشا می‌گیرد، این که من به عنوان یک انسان مذهبی مجوز داشتن این مسائل تجملات اقتصادی را با هر کسب درآمدی دارم؟ یا خیر. حلال و حرام در زندگی من باید نقطه عطف باشد. طبیعتا جوان مذهبی حلال و حرام در زندگی اش جایگاه دارد و هرنوع فعالیت اقتصادی نخواهد کرد هر پولی را وارد زندگی اش نمی کند. و می‌داند درآمد حرام زندگی را به بن بست می‌کشاند.در مجموع ریشه مذهبی در زندگی باعث تعادل در تمامی ارکان می‌شود و آن چیزی که در روایت‌های ما نیز به آن توصیه شده میانه روی است و این که نه باید در فقر و مشقت باشیم و این مشقت را به خانواده‌مان تحمیل کنیم، از آن طرف نبایست نسبت به مسائل دینی خود بی‌توجه باشیم. باید زندگی مناسبی را تأمین کرد اما این تأمین به هر شیوه‌ای جایز نیست. 

کلید واژه ها: اعتقادات مذهبی دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی روان شناس مذهبی


نظر شما :