ازدواج اجباری دختران از آسیب‌های اجتماعی است

امان‌الله قرایی‌مقدم (جامعه‌شناس و استاد دانشگاه)
۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۰۵۰۳ دیدگاه
معمولا روستاییان و اقشار ضعیف جامعه که وضعیت مالی مناسبی ندارند برای دریافت وام ازدواج و حتی شیربها که از جانب خانواده پسر پرداخت می‌شود، دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که مصداق بارز ازدواج اجباری است.
ازدواج اجباری دختران از آسیب‌های اجتماعی است

ازدواج‌های اجباری در استان‌های مختلف متفاوت است برای مثال در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان بیشترین ازدواج‌های اجباری صورت می‌گیرد که اکثر آنها به خودکشی منجر می‌شود.در استان کرمانشاه یکی از عوامل موثر در خودکشی همین ازدواج اجباری است که به وفور دیده می‌شود.ها دیده شده در استان سیستان و بلوچستان  پدری در عوض گرفتن وام، دختر خود را به عقد مرد میانسال درآورده است. همین مسئله درخصوص وام ازدواج هم صدق می‌کند. در بسیاری از موارد خانواده‌ها برای گرفتن وام ازدواج، که این روزها مبلغ آن افزایش یافته، دختران خود را شوهر می‌دهند. معمولا روستاییان و اقشار ضعیف جامعه که وضعیت مالی مناسبی ندارند برای دریافت وام ازدواج و حتی شیربها که از جانب خانواده پسر پرداخت می‌شود، دختران خود را مجبور به ازدواج می‌کنند که مصداق بارز ازدواج اجباری است. اینکه اخیرا رئیس جمهور دستوری مبنی بر تعیین سن درخصوص وام ازدواج صادر کرده بسیار بجا بوده و تصمیم درستی است. اگر این دستورالعمل اجرایی شود، میزان ازدواج در کشور افزایش  پیدا می‌کند درنتیجه جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه گرفته می‌شود.
یکی دیگر از فواید اجرای این طرح و افزایش ازدواج، جلوگیری از مشکلات ناباروری است.
در حال حاضر میانگین سن ازدواج در دختران به ۲۵ سال و پسران به ۲۸ سال رسیده است که این نشان دهنده کاهش باروری و کاهش جمعیت در آینده است بنابراین با اجرا شدن این طرح و تشویق جوانان به ازدواج زیر ۴۰ سال باروری بیشتر می‌شود درنتیجه در آینده با کاهش نیروی انسانی مواجه نمی‌شویم.
به طور کلی اگر دستورالعمل رئیس جمهور اجرایی شود علاوه بر جلوگیری از ازدواج اجباری، ازدواج در جامعه افزایش پیدا می کند و حجم زیادی از مشکلات ناباروری از بین می‌رود.

کلید واژه ها: آسیب های گردشگری ازدواج اجباری دختران دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی


( ۴ )

نظر شما :