فضای مجازی را محلی برای پیشگیری از اعتیاد کنیم

آزاده اولیایی (کارشناس پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی در سازمان بهزیستی)
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۷ کد : ۲۱۸۴۴ دیدگاه
فضای مجازی می‌تواند در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد نقش و تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد و باید از این بستر بیشترین بهره را برد.
فضای مجازی را محلی برای پیشگیری از اعتیاد کنیم

در امر پیشگیری از افتادن اقشار مختلف جامعه در دام اعتیاد و مواد مخدر، ابزارهای بسیاری همچون آموزش های چهره به چهره یا آموزش های الکترونیک و مکتوب شامل بروشور یا پوستر در جهت آگاه سازی وجود دارد که زمانی به عنوان تنها ابزار بسیار خوب عمل می کرد، با رشد فناوری های ارتباطی و تکنولوژی و استقبال زیاد مردم از این فضاها، فرصتی فراهم شد تا پیشگیری و مقابله با مواد مخدر به هدف خود که اطلاع رسانی خطرات مواد مخدر به نسل جوان و نوجوان است نزدیکتر شود.محبوبیت این فضا در میان نسل جوان و حضور مستمر آنان در شبکه های اجتماعی ایده خوبی برای ساخت کلیپ‌ها، موشن گرافی‌ها و محتواهایی پیشگیرانه بود.
برای پاکسازی جامعه از افیون اعتیاد، پیشگیری، آگاه‌سازی و تغییر نگرش باید در اولویت قرار گیرد، با توجه به نیازهای جوانان، اعم از آشنایی آنان با انواع مواد مخدر و ضررهای آن، آموزش مهارت‌های زندگی، اعتماد به نفس، مهارت نه گفتن و مسائلی که به نوعی می‌تواند باعث پیشگیری شود باید بسته های آموزشی موشن‌گرافی یا تیزر و کلیپ در فضای مجازی تعبیه و تهیه می‌شد. در سازمان بهزیستی تلاش کردیم به این امر بپردازیم که منجر به ساخت کلیپ‌هایی شد که موضوع آشنایی نسل جوان با انواع مواد مخدر به‌خصوص گل و حشیش  نزدیک به 20 درصد محتواها را به خود اختصاص داده و هشتاد درصد مابقی محتواها به آموزش مهارت‌های زندگی، اعتیادهای دارویی، معرفی خط ملی اعتیاد و سایر اطلاعات در جهت پیشگیری اولیه پرداخته است.
یکی از دلایل استفاده از فضای مجازی را کم‌هزینه بودن آنست. فضای مجازی مقرون به صرفه است به این معنا که یکبار پول تولید اثر پرداخت می شود و بارها و بارها می توان از آن استفاده کرد. در صورتی‌که در ابزارهای مکتوب این اتفاق نمی افتد و برای توزیع بروشور بیشتر باید هزینه چاپ مجدد پرداخت شود.بهره مندی از جلوه‌های صوتی و تصویری هم از دیگر موارد جذابیت پیام محسوب می شود که از لحاظ روانشناسی در کلیپ ها و موشن گرافی ها می توان با استفاده از ابزارهای مختلف موزیک، سخنرانی، رنگ و غیره اثرگذاری بالایی گذاشت اما در بروشورهای مکتوب نهایت بتوان یک تصویر گنجاند و اثرگذاری آن چندان مشخص نیست.
با فضای مجازی می توان مرزهای جغرافیایی را طی کرد و پیام و تصویر را در سراسر جهان به نمایش درآورد و به مخاطب رساند.بررسی ها نشان می دهد بیشترین مصرف کننده ها کسانی هستند که در فضای مجازی داد و ستد مواد را انجام می دهند پس باید برای رسیدن به موفقیت، بجای تهدید دانستن فضای مجازی، در همین فضا ایده‌های نوین و جدید ارایه داد و همین فضای تخریب را با علم و دانش روز و روانشناسی آشنا به نوجوانان به فرصت تبدیل کرد.
فضای مجازی برای پیشگیری اولیه بسیار مؤثرتر از درمان است، در این فضا می‌توان فرصتی برای ارتقای دانش و تغییر نگرش فراهم کرد تا آنجا که کسی که به سراغ مواد مخدر نرفته آنقدر از پیامدهای منفی آن اطلاع داشته باشد که هرگز به سمت افیون مواد مخدر نرود و هم  با این کار، هزینه‌های درمانی که بهبودی صددرصد هم به ارمغان نمی‌آورد کاهش می‌یابد.
فضای مجازی می‌تواند در ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد نقش و تاثیر بسیار چشمگیری داشته باشد و باید از این بستر بیشترین بهره را برد، این فضا می‌تواند افراد را بیمه پیشگیری کند تا به سمت مواد نروند.
مخاطب این کلیپ‌های ساخته شده والدین، فرزندان و اولیای مدارس و آموزشی هستند، تلاش می شود هر پیامی به صورت کوتاه با زبان همان گروه خاص انتشار یابد و خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است.  
این کلیپ‌ها را شهروندان می توانند در صفحه سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، اینستاگرام، آپارات مشاهده کنند، نزدیک به چهل کلیپ بارگذاری شده و همچنان در حال تولید است.
سوق‌دادن برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد را به سمت و سوی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما را بسیار مؤثر و تأثیرگذار دانست وباید از ظرفیت سمن ها در انتشار این کلیپ ها استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها: فضای مجازی اعتیاد بهزیستی دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی


نظر شما :