خودکشی جوانان در ایران دوبرابر میانگین جهانی

حسین بشیری گیوی (جامعه شناس)
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۴ کد : ۲۲۸۳۷ دیدگاه
دورکیم از بنیان گذاران جامعه شناسی در کتاب خودکشی چهار نوع خودکشی را تشریح می کند.
خودکشی جوانان در ایران دوبرابر میانگین جهانی

دورکیم از بنیان گذاران جامعه شناسی در کتاب خودکشی چهار نوع خودکشی را تشریح می کند، خودکشی خودخواهانه، خودکشی دگرخواهانه و خودکشی آنومیک و خودکشی تقدیرگرایانه.

در خودکشی خودخواهانه فرد فقط به خود فکر می کند و می خواهد خود را از تمامی مصائب نجات دهد.
در خودکشی دگرخواهانه جامعه چنان مستحکم و وجدان جمعی در جامعه چنان شدید است که فرد خود را فدای جامعه خویش می کند.

در خودکشی تقدیرگرایانه فرد بر اساس آموزه های مذهبی دست به خودکشی می‌زند.

خودکشی انومیک بر اساس ناهنجاری های اجتماعی –اقتصادی ایجاد می شود و این ناهنجاری های اقتصادی- اجتماعی چنان بر فرد فشار می آورد که میزان خودکشی در جامعه افزایش می یابد . امروزه ایران با خودکشی در رده های سنی مختلف مواجه است خودکشی جوانان دوبرابر میانگین خودکشی در جهان است.

خودکشی در ایران بیشتر بر اساس #ناهنجاریهایاقتصادی_اجتماعی می‌باشد جوانان در اجتماع ایران با نابسامانی‌های اقتصادی وحشتناک که دلیل اصلی آن دولت می‌باشد مواجه است اجتماعی که بیش از ۱۰۰ درصد در آن تورم وجود دارد در واقع با یک درصد تورم ۳درصد بر هزینه خانوارها افزوده می‌شود حال حساب کنید چه میزان با تورم موجود بر هزینه خانوارها اضافه می‌کند.

علاوه بر آن جوانان با نابسامانی اجتماعی هم مواجه هستند پدرسالاری چنان عقاید سنتی خود را  تحمیل می‌کند که نابسامانی‌های اقتصادی در مقابل آن خیلی ناچیز محسوب می‌شود.

در هر روی جوانان به عنوان نیروهای فعال و انسانی و شاخص توسعه یک کشور است بسا شگفتی و تعجب دارد که در ایران میزان خودکشی جوانان دوبرابر میانگین جهانی است لذا ضرورت دارد که به این امر مهم و حیاتی توجه بیشتری شود.

کلید واژه ها: خودکشی آسیب‌های اجتماعی دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی


( ۲ )

نظر شما :