ریشه توهین به قومیت ها از کجا نشات می گیرد؟

مهدی مجابی (استاد تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت)
۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۶۵۶۷ دیدگاه
۱۰۳ قوم مختلف، ایران را تشکیل داده است و هر کدام با نقش خود، فرهنگ ایرانی را ساخته‌اند اما متاسفانه هر از گاهی سخنانی از اینطرف و آنطرف توسط اشخاصی با محتوای توهین و تحقیر علیه اقوام به گوش می‌رسد که جای تاسف دارد.
ریشه توهین به قومیت ها از کجا نشات می گیرد؟

توهین به اقوام از قاجاریه شروع شد/ تحقیر قومیت‌ها بخشی از سیاست روس‌ها و انگلیس بود
تاریخ نشان می‌دهد شوخی با اقوام، جُک و لطیفه ساختن و ورود این لفظ‌ها به فرهنگ عامیانه سابقه زیاد و ریشه قوی ندارد.ایران اقوام بسیار زیادی دارد که هرکدام فرهنگ، شغل، زبان، ادبیات و به طورکلی ویژگی‌های متفاوت فراوانی دارند که گاهی اوقات دچار تعارض با یکدیگر می‌شدند و بین آنها جنگ و نزاع رخ می‌داد بنابراین به مرور زمان این تعارض تاریخی تبدیل به شوخی کردن با اقوام و مسخره کردن آنها شد. زمان آغاز توهین به اقوام را می‌توان به دوره قاجاریه منتسب کرد درواقع چون اقوام مختلفی در حکومت کردن قاجارها نقش داشتند، این اقوام برای به دست آوردن قدرت بیشتر و محکم کردن پایگاه خود، شروع به توهین در قالب طنز به اقوام مخالف خود کردند و این موضوع تا اواخر حکومت پهلوی ادامه پیدا کرد و ما شاهد موضع گیری اقوام مقابل یکدیگر بودیم.ترویج جُک‌ها، لطیفه‌ها و طنزهای توهین آمیز علیه قومیت‌ها بین مردم دلایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد و به طور کلی عقب ماندگی‌های فرهنگی باعث شده شاهد چنین وضعیت ناپسند باشیم.
نکته جالب اینجاست که قبل از قاجار هیچ کتاب و نوشته طنزی پیدا نمی‌شد که محتوای توهین آمیز داشته باشد برای مثال کتاب‌های عبید زاکانی سرشار از طنز و شوخی با مردم قزوین است اما اصلا توهین آمیز نیست و یک قزوینی با خواندن آن ناراحت و آزرده خاطر نمی‌شود اما این درحالی‌ست که از قاجار به بعد تا الان طنزها سراسر توهین و تحقیر هستند و فقط تبعیض قومی و نژادی را ترویج می‌دهند. روسیه و انگلیس از زمان قاجار به بعد نقش مستقیمی در اوضاع و احوال حکومتی و سیاسی ایران داشتند و تحقیر قومیتی و قرار دادن قوم‌ها مقابل یکدیگر یکی از سیاست‌ها و ابزارهای آنها برای تفرقه انداختن بین مردم ایران بود به همین دلیل بخشی از توهین‌ها علیه قومیت‌ها را باید مربوط به حضور دشمن در کشور دانست.
محمد عبداللهی، جامعه شناس و پژوهشگر
تحقیر قومیت‌ها را سلبریتی‌ها خط دهی می‌کنند، مردم گناهی ندارند!
103 قوم مشترک با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف به شکل یک پازل شکننده نقشه گربه‌ای ایران را تشکیل دادند و این خرده فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر فرهنگ مادر ایرانی را ساختند؛ از لر گرفته تا ترک و مازنی و کرد و عرب و.... که همگی پایه‌های فرهنگی و تمدنی ایران را تشکیل دادند. متاسفانه هر از گاهی چند سلبریتی یکی از این قومیت‌ها را زیرسوال می‌برد و این دستاویزی برای بداخلاقی‌های فرهنگی در جامعه می‌شود.عامل تخریب فرهنگی ایران بیشتر سلبریتی‌ها هستند و از آنجایی که قومیت‌ها به شکل پازلی  شکننده هستند هر از گاهی مورد تخریب قرار می‌گیرند. از سال 1379 به بعد اختلاف افکنی توسط سلبریتی‌ها آغاز و تاکنون ادامه داشته است و چون الگوی مردم هستند و نقش پررنگی در فضای مجازی دارند بر آنها تاثیر می‌گذارند و خط دهی می‌کنند، درواقع با این کار خود به مناسبات فرهنگی ایران خدشه وارد می‌کنند.  اینکه ایرانی‌ها نسبت به قوم و ریشه خود عرق دارند امر طبیعی‌ست مانند تمام مردم جهان که اعتقادات فرهنگی مخصوص خود را دارند اما در ایران نزدیک به دو دهه است که سلبریتی‌ها نسبت به جریان توهین به قومیت‌ها خط دهی می‌کنند تا فرهنگ جامعه را به ابتذال بکشانند. مردم لر با خرده فرهنگ خود بخشی از فرهنگ ایران را تشکیل می‌دهند پس اگر آن را زیرسوال برد یک قسمت از فرهنگ ایران از بین می‌رود و سلبریتی‌ها دقیقا همین کار را انجام می‌دهند و متاسفانه مردم هم گناهی ندارند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند چون مدام با آنها سر و کار دارند و در انواع و اقسام رسانه‌ها آنها را می‌بینند.برای مقابله و پیشگیری از ترویج این امر ناپسند باید قانون ورود پیدا کند اما متاسفانه نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر هم به طور ویژه قانون برای توهین کنندگان قومیت‌ها وجود ندارد بنابراین مجلس باید قانونگذاری کند تا هرکسی که قصد دارد انسجام فرهنگی و اجتماعی ایران را از بین ببرد، مجازات شود و دیگر کسی جرات نکند چنین کاری انجام دهد.

کلید واژه ها: دیدگاه قومیت ها جامعه شناسی


( ۵۱ )

نظر شما :

حسین ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۴:۲۴
نویسنده طرفدار رضا خانه ...هاهاها...قاجار به خودش فحش نمیده که..اون رضاخان بود برای تضعیف عشایر و اقوام و قوی کردن مرکز این سیاست رو از نگلیسی ها یاد گرفت و اجرا کرد...صادق باش