سهم کودکان کار از بازماندگی تحصیلی چقدر است؟
سیدحسن موسوی چلک (رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران)
یکی از نگرانیهایی که در شرایط کرونا وجود دارد، موضوع بازماندگی از تحصیل کودکان کار و خیابان یا عدم امکان دسترسی فراگیر آنها به مطالب آموزشی از طریق فضای مجازی و حتی تلویزیون است.در شرایط کرونا دانش آموزان برای ادامه تحصیل به اینترنت و گوشیهای هوشمند نیاز دارند، این درحالیست که بسیاری از کودکان کار و خیابان از این امکانات محرومند و این محرومیت نیز دلیلی برای عدم امکان استفاده از آموزشهای مجازی است.موضوع دیگری که وجود دارد این است که شاید بسیاری از کودکان از چتر حمایت خانواده ها محروم باشند و این موضوع نیز می تواند مانع دیگری برای بهره گیری از آموزش باشد و مسئله دیگر عدم توانایی پرداخت هزینههای بالای اینترنت برای این کودکان و خانواده هایشان است.براساس اصل ۳۰ قانون اساسی باید آموزش عمومی رایگان باشد، اگرچه ما این بند از قانون اساسی را کامل اجرا نکرده ایم، اما می توانیم تمهیداتی اتخاذ کنیم تا اینترنت همه دانشآموزان رایگان شود و برای دانشآموزان نیازمند و محروم امکان دسترسی به گوشی تلفن را فراهم کنیم.
از دولت و مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا برای اینترنت دانشآموزان تمهیداتی بیاندیشد، زیرا در شرایط عادی امکان بازماندگی از تحصیل کودکان فقیرنشین و محروم بالاست، حال آنکه در شرایط موجود که با کرونا مواجه هستیم به مراتب امکان بازماندگی از تحصیل کودکان بیشتر است.
نظر شما :