در دانشگاه‌ها با اقتباس از «فراغت شبیه به کار» «فراغت شبیه به درس‌» رخ می‌دهد

معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان
۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱ کد : ۲۲۹۳۴ آینه دانشگاه
یک کارشناس فرهنگی گفت: برنامه‌های فراغتی در دانشگاه ادامه کلاس و درس ‌و ‌مشق دانشجویان و در واقع ادامه فرایند آموزش و یاددهی است.
در دانشگاه‌ها با اقتباس از «فراغت شبیه به کار» «فراغت شبیه به درس‌» رخ می‌دهد

به گزارش دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی دکتر علیخواه در سومین نشست وبیناری فراغت به مثابۀ گفت‌وگو ۲۳ شهریورماه به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف و دفتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی ایران با حضور مخاطبانی متشکل از کارشناسان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور و با شرکت سایر دانشگاهیان برگزار شد، در رابطه با گسست معنایی و اوقات فراغت، اظهار داشت: برنامه‌های فراغتی در دانشگاه ادامه کلاس و درس ‌و ‌مشق دانشجویان و در واقع ادامه فرایند آموزش و یاددهی است. مانند برگزاری مسابقات کتابخوانی که شاید به همین دلیل است که اساسا احساس فراغت به جوانان دست نمی‌دهد.
وی ادامه داد: در واقع با اقتباس از «فراغت شبیه به کار» ما شاهد «فراغت شبیه به درس‌» هستیم.
علیخواه گفت: آنکه در برنامه‌های فراغتی جماعت‌های سلیقه دیده نمی‌شوند و همه دانشجویان یکسان و یک‌گونه دیده می‌شوند. به تعبیری همه باید از یک نوع برنامه تفریحی استفاده کنند.
این کارشناس فرهنگی گفت‌وگو با جوانان و دانشجویان را راه حل مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و اظهار کرد: هرگونه سیاست‌گذاری فراغتی از بالا به پایین توفیق چندانی نخواهد داشت بلکه سیاست‌گذاری فرهنگی دانشجویان باید از پایین به بالا باشد.
وی انجام تحقیقات اجتماعی جهت نیازسنجی فراغتی دانشجویان ضروری دانست و افزود: استفاده از ابزارهای الکترونیکی و رسانه‌ای برای اعمال برخی سیاست‌های فراغتی در شرایط کرونایی مفید تلقی است.
علیخواه در پایان استفاده از اینترنت رایگان برای دانشجویان و دانش آموزان در شرایط کنونی را راه حل مناسبی برای فعالیتهای فراغتی دانست.

دکتر کاظمی، در ادامه این نشست به بحث در خصوص پیوند اجتماعی و اواقات فراغت تأکید کرد و گفت: با دو نوع پیوند اجتماعی  قوی و ضعیف روبرو هستیم که اغلب گفته می‌شود بین طبقه و پیوند اجتماعی ارتباط نزدیک وجود دارد یعنی طبقه پایین از پیوند اجتماعی قوی و طبقه بالا از پیوند اجتماعی فردگرایانه و ضعیفتری برخوردارند. اما نتایج تحقیقات در ایران نوع دیگری  نشان می‌دهد که بین طبقه و الگوهای فراغتی ارتباط وجود دارد یعنی طبقه پایین از امکانات فراغتی ضعیفتیر و طبقات متوسط و بالا امکانات فراغتی بیشتری برخورداند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد:  بین مصرف فراغتی و امر خانواده ارتباط وجود دارد و اغلب مصرف فراغتی از قبیل تئاتر و فیلم در ایران صبغه خانوادگی دارد و افراد مایلند با خانوادهایشان به مصرف این فعالیت‌های فراغتی بپردازند. کاظمی نیز هرگونه سیاست‌گذاری فراغتی آمرانه  در خصوص جوانان را موفقیت‌آمیز ندانست و تأکید نمود که این برنامه‌ها باید توسط تشکل‌های دانشجویی و نهادهای مدنی شکل پیدا کند و اضافه کرد: فعالیت‌های فراغتی منجر به پیوند اجتماعی در بین جوانان و دانشجویان خواهد شد.
 وی ادامه داد: فاصله‌گذاری فیزیکی منجر به فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد شد در شرایط کرونایی افراد نیاز به پیوند اجتماعی دارند و  دانشجویان نیازهای عاطفی شدیدی دارند شاید تماس‌های تلفنی نهادهای فرهنگی از خانواده‌های آسیب‌پذیر و عموم دانشجویان موجب دلگرمی بیشتر در آنها شود زیراکه در شرایط عادی نیز استفاده از جشن تولدهای دانشجویی منجر به پیوند اجتماعی بیشتر در بین دانشجویان می‌شود.

کلید واژه ها: آینه دانشگاه دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه گیلان


نظر شما :