«گفتمان‌سازی در عین پرداختن به مصداق»؛ وظیفه تشکل‌های دانشجویی در انتخابات

۰۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۳۱۳۹۵ آینه دانشگاه
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نقش تشکل‌های دانشجویی در انتخابات، گفت: معتقدیم می‌توان وظیفه را در یک عبارت خلاصه کرد و آن «گفتمان‌سازی در عین پرداختن به مصداق» است.
«گفتمان‌سازی در عین پرداختن به مصداق»؛ وظیفه تشکل‌های دانشجویی در انتخابات

 امیر مهبد اسفندی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در میزگردی که در این خبرگزاری پیرامون نقش تشکل‌های دانشجویی در انتخابات برگزار شد، گفت: اولین مسئله‌ای که باید آن را مد نظر قرار داد، اهمیت و لزوم پرداختن تشکل‌های دانشجویی به مسئله انتخابات ریاست جمهوری است که ذیل این عنوان سه نکته قابلیت بررسی دارد.

وی ادامه داد: نکته اول اهمیت انجام فعالیت تشکیلاتی است به عنوان وظیفه‌ای که در کنار سایر وظایف برای دانشجوی انقلابی قرار دارد. ما معتقدیم که دانشجوی انقلابی ابعاد مختلفی دارد و یکی از این ابعاد بایستی پرداختن به فعالیت تشکلی و شرکت در تشکیلات دانشجویی باشد. البته نباید توجه به این وجه او را از پرداختن به سایر وجوه غافل کند. دانشجوی انقلابی به هیچ وجه فردی نیست که به وضعیت علمی و سطح دانش خود توجه نکند، بلکه بنا است آن را در کنار فعالیتهای تشکلی خود دنبال کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: مسئله دیگر جایگاه انتخابات در نظریه سیاسی اسلام است. انتخابات در فلسفه سیاسی اسلام از چنان ارزشی برخوردار است که بدون آن حکومت اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند و به یک بیان این همان معنایی است که امام راحل(ره) در جمله «میزان رأی ملت است» فرموده‌اند.

وی گفت: اگرچه عده‌ای یا از سر غفلت یا از سر غرض‌ورزی بنا داشته‌اند با خوانش ناصحیح از فرمایشات اندیشمندان مسلمانی چون علامه مصباح(ره) و مقام معظم رهبری این مطلب را وارونه جلوه دهند اما از نظر ما رأی مردم مشروعیت‌بخش نیست لکن این مطلب را باید در کنار آنچه که در ابتدا گفته شد فهم کرد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: همچنین بایستی نقش رییس‌جمهور را در ساختار سیاسی حکومت جمهوری اسلامی ایران بازشناخت و در این مسیر از مطالب بی‌سند و بی‌مبنا دوری جست. آنان که حوزه نفوذ ولی فقیه را نافی عملکرد دولت می‌دانند، ولایت مطلقه فقیه را درست نفهمیده‌اند. پیشنهاد می‌شود به تفاوت دو واژه «وظایف» و «اختیارات» در صدر اصل ۱۱۰ قانون اساسی توجه کنند.

اسفندی یادآور شد: پیش از پرداختن به این مسئله که چه می توان کرد، به نظر می‌رسد فهم این نکته بسیار مهم است که بنابر این قاعده که فاقد شیء نمی‌تواند معطی شیء باشد، لازمه انجام فعالیت در راستای افزایش فهم آحاد جامعه این است که ابتدا باید به خود پرداخت و خود را در سه ساحت معرفت، اخلاق و بصیرت ارتقا داد. چنان که حضرت امیرالمومنین(ع) نیز درخصوص فردی که به تعلیم دیگری می‌پردازد، می‌فرمایند: «فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره».

وی درباره این سوال که تشکل‌های دانشجویی باید چه کاری انجام دهند، گفت: معتقدیم می‌توان وظیفه را در یک عبارت خلاصه کرد و آن این است: «گفتمان‌سازی در عین پرداختن به مصداق». قائل به این نیستیم که تشکل دانشجویی صرفاً در یک سری امور انتزاعی متوقف شود  بلکه چنان که با گذر از آرمانهای کلی پراهمیت به گفتمانی رسیده، باید از گفتمان‌ها نیز عبور کند و نامزدی را که نمایانگر گفتمان مطلوب آن است به جامعه معرفی نماید. البته این به معنای عصبیت قبیله‌گرایانه نیست که فرد به صورتی بی‌مبنا و بی‌دلیل صرفاً به این خاطر که پیرو حزبی است از فردی حمایت کند.

این فعال دانشجویی افزود: درخصوص ضرورت گفتمان سازی می توان به فرمایشات حضرت آقا در این خصوص تمسک جست. همچنین بنا بر این قاعده که ادل دلیل بر امکان شیء وقوع آن است، با توجه به تجربه تاریخی ما در سال ۸۴ خواهیم یافت که تشکل‌های دانشجویی قادر به انجام چنین کاری نیز هستند. گفتمان مطرح نیز از نظر ما همان مطلبی است که حضرت آقا در سالهای اخیر آن را مطرح فرموده‌اند و آن چیزی نیست جز «دولت جوان انقلابی یا حزب‌اللهی» که از نظر ما این گفتمانی کامل و جامع همه ریزگفتمانهای صحیحی است که می تواند مطرح بشود.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیست و هفتمین سالگرد رحلت حضرت امام(ره) شاخص‌های انقلابی‌گری را تبیین فرموده‌اند و آن عبارت است از پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلابی، هدف‌گیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور، حساسیت در برابر دشمن و تقوایی دینی و سیاسی. در مرحله عمل نیز برای تحقق گفتمان‌سازی باید این نکته را مدنظر داشت که اعضای تشکل‌های دانشجویی باید در عین پرداختن به برنامه‌های جمعی از تخاطب با افراد غفلت نکنند و بدانند که درصورت وجود تعارف و شناخت میان آنها با افرادی که بنا دارند درخصوص مسئله انتخابات با آنها سخن بگویند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری رخ خواهد داد.

کلید واژه ها: آینه دانشگاه نقش تشکل‌های دانشجویی


نظر شما :