جستارهای فرهنگی - آرشیو

«می‌دانم ولی...»

«می‌دانم ولی...»

هرگاه در هر جا هر شکلی از آموزش و الگوهای مربوط به آن طرح می‌شود واجد چنان جذابیتی می‌شود که در سطوح رسمی و غیر رسمی به سرعت فراگیر شده و به فرایند اصلی مواجه شدن با مسئله تبدیل می‌شود. مهم نیست از چه مسئله‌ای سخن می‌گوییم: قاچاق کالا، اعتیاد، مهارت‌های زناشویی، اختلاس، مصرف رسانه‌ای و... .

ادامه مطلب
سواد رسانه‌ای: چیدن گل سرخ!

سواد رسانه‌ای: چیدن گل سرخ!

زمانی مشکل این بود که اطلاعات را چگونه به دست آوریم. پیدا کردن منبع اطلاعات، بیشترین دشواری تحقیق بود. امروز این گونه نیست. اطلاعات فراوان وجود دارند اما یافتن معیارها دشوار شده است؛ معیارهایی که با تمرکز بر آن‌ها تشخیص دهیم کدام داده‌ها و چه تحلیل‌هایی درست هستند. یافتن اطلاعات مثل صید در دریای توفانی است. در میان داده‌های نادرست، شایعه‌ها، اطلاعات مغلوط، مطالب سوگیرانه، تحلیل‌های یک‌بعدی و مانند این‌ها، رسیدن به پاسخ معتبر و دقیق، مثل چیدن گل سرخ در گلزاری است پرگل اما آشفته که تنه‌ها و شاخه‌های پرخار گل‌ها، پیش از چیدن هر گلی، دست و بدن هر که به چیدن گل قصد کند را می‌خراشند. چه کنیم که با کمترین آسیب، گل‌های آگاهی و دانش را از رسانه‌ها بچینیم؟ پاسخ، دست‌یابی به سواد رسانه‌ای است. شناختن سره از ناسره در رسانه‌ها، دانش و هنری مهم برای انسان امروز است. چه بسیار صاحب‌نظران دانشمندی که با رجوع به اطلاعات نادرست رسانه‌ها، حتی در زمینه‌ی تخصصی خود، نظر نادرستی را بیان کرده‌اند.

ادامه مطلب
کرونا و ادبیات سرد: درباره سواد رسانه ای در عصر کرونا

کرونا و ادبیات سرد: درباره سواد رسانه ای در عصر کرونا

دنیای امروز یک سازمان بزرگ ارتباطی است و هر شهروندی یک عضو خیلی خیلی کوچک آن بوده و با جریان ارتباطی به نحوی تعامل و ارتباط دارد. هر شخصی نقشی و تکلیفی داشته و توسط قاعده مندی ها یا دستورالعمل هایی به او اعلام می‌شود که در جریان این سازمان بزرگ پردازش شده و بر او واجب می شود. از این رو ضرورت است که تک تک ما بتوانیم دستخط آنها را بخوانیم. اما واقعاً چه کسانی خط ها را می نویسند و چه کسانی آنها را به ما ابلاغ می کنند و قرار است که آینده نقش ما چه شود و به کجا برسیم؟

ادامه مطلب