دیدگاه - آرشیو

پدیده‌شناسی امید اجتماعی

پدیده‌شناسی امید اجتماعی

برخی شاخص‌ها مانند: رشد افسردگی، بیکاری ساختاری و گسترده، عدم تضمین موفقیت برای استراتژی‌های اخلاقی و قانونی در جامعه، میل به مهاجرت، درصد بالای نارضایتی شغلی و بیگانگی نقش در جامعه از جمله شاخص‌های پایین‌بودن امید اجتماعی در ایران است. چرا جامعه ایرانی، جامعه افسرده‌ای است؟

ادامه مطلب
نجات آنجاست که خطر آنجاست
کرونا یک بیماری پست‌مدرن

نجات آنجاست که خطر آنجاست

کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی می‌آیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد.

ادامه مطلب
اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک «خانه سالمندان بزرگ» تبدیل می‌شود
در گفت‌وگوی با دکتر محمود مشفق مطرح شد؛

اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک «خانه سالمندان بزرگ» تبدیل می‌شود

جمعیت هر کشور باید با یک تعادل و توازن درونی و بیرونی همراه باشد که جمعیت بتواند به استحکام و بقای نظام اجتماعی کمک کند. نگاه سیاست‌های ابلاغی رهبری هم به این متعادل‌سازی کمی و کیفی جمعیت دوخته شده است. یعنی هم به رشد کمی جمعیت توجه می‌کند که کشور دچار پیری و کمبود نیروی انسانی نشود، از طرف دیگر، به افزایش امید به زندگی، رونق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی بازتوزیع جمعیت در پهنه کشور توجه می‌کند.

ادامه مطلب
سندروم «خشم پیاده‌رو» ایرانیان

سندروم «خشم پیاده‌رو» ایرانیان

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که هنگام راه‌رفتن با جمعی از دوستان، یکی از آن‌ها سرعت کمتری دارد و خیلی آرام و سلانه سلانه قدم برمی‌دارد و این باعث خشم شما می‌شود. البته، خشم فقط در پیاده‌روی خود را نشان نمی‌دهد بلکه راننده‌های کُنددست، اینترنت کند، معطلی در مطب دکتر، صف‌های طولانی خرید که به کندی جلو می‌روند، همه این‌ کندی‌ها دیوانه‌مان می‌کنند! ما ایرانیان نیز مانند همه مردم جهان در معرض این سندروم هستیم. اما یک نکته وجود دارد یک خشم جمعی در مردم ایران وجود دارد که شبیه به همین سندروم است. خشم ناشی از کُندی نظام کشورداری. همیشه سوال می‌کنیم که چرا دولت کاری نمی‌کند؟ چرا حاکمیت دست به اقدام موثری نمی‌زند؟ چرا مسوولین خوابند؟ مردم ما خشمگین هستند از این همه کندی. شبیه همان خشمی که چراغ سبز شده است و ما منتظریم ماشین جلویی (دولت) حرکت کند اما می‌بینیم که دست دست می‌کند. این همه کندی نظام کشورداری ما را دیوانه می‌کند!

ادامه مطلب
گل داودی و شمشیر: تأملی آنتروپولوژیکال درباره «قتل رومینا»

گل داودی و شمشیر: تأملی آنتروپولوژیکال درباره «قتل رومینا»

در سال ۱۹۴۶ روث بندیکت مطالعه خود بر روی فرهنگ ژاپن را با عنوان گل داودی و شمشیر: مطالعه‌ای درباره الگوهای فرهنگی در ژاپن را منتشر کرد. این کتاب با تمامی انتقادات و نقدهای بنیادینی که بر آن شده است کما کان یکی از آثار مهم در فهم خلقیات فرهنگی ژاپنی‌ها به شمار می رود. اما آنچه رویکرد بندیکت را برای مطالعه قتل رومینا در تالشِ ایران حائز اهمیت می‌کند دو مفهوم کلیدی در مفصلبندی نظری بندیکت است: فرهنگ‌های شرم-محور و فرهنگ‌های گناه-محور.

ادامه مطلب
زیستن در فضای کرونایی

زیستن در فضای کرونایی

کرونا به‌عنوان یک پدیده جهانی، تهدیدات و فرصت‌های جهانی را نیز به‌وجود آورده است. زندگی در جهان پس‌از کرونا، به بازاندیشی در سیستم زندگی و حیات فکری نیازمند است که می‌تواند تحولات شگرفی را در آینده انسان ایجاد کند. این وضعیت به سادگی به انسان مغرور از پیشرفت‌های به اصطلاح بزرگ، ضعف‌ها و کمبودهای ابتدایی‌اش را گوشزد کرد. اما باید توجه داشت که همین بیماری می‌تواند عامل انسجام اجتماعی و تعامل های همدلانه، همکاری‌های انسان‌مدارانه و تقویت اخلاق‌ اجتماعی نیزباشد.

ادامه مطلب
روزهای بی‌قراری/ «تغییر ذائقه‎ فراغتی ما» چطور می‌تواند خانه‌نشینی را تحمل‌پذیر کند؟

روزهای بی‌قراری/ «تغییر ذائقه‎ فراغتی ما» چطور می‌تواند خانه‌نشینی را تحمل‌پذیر کند؟

آنچه ذیل «فراغت» می‌فهمیم و با آن مأنوس شده‎ایم یا به انجام کار و فعالیتی اشاره دارد، یا زمان و برش خاصی از آهنگ زندگی روزمره را در بر دارد یا حس و حالتی ذهنی، درونی و وجودی را نشان می‎دهد. این مرزها البته درهم تنیده‌اند و اگر چه به لحاظ توضیحی جداگانه قابل تحلیل‌اند با این حال در یکدیگر رخنه می‌یابند.

ادامه مطلب
چرا دختران برای ازدواج، فرار می‌کنند؟ نگاهی نزدیک به تراژدی قتل رومینا؛ قاتل کیست؟

چرا دختران برای ازدواج، فرار می‌کنند؟ نگاهی نزدیک به تراژدی قتل رومینا؛ قاتل کیست؟

بسیاری از دختران تالشی درگیر چنین مشکلاتی هستند هر چند همیشه مرگ نصیبشان نمی‌شود بلکه پیامد‌های دیگری را به جان می‌خرند! آن‌ها تلخی فرار از منزل را در مسیر زندگی‌شان تجربه می‌کنند. دختران تالشی با انتخاب ازدواج از طریق فرار از خانه نه تنها از اقتدار و منزلت خانوادگی پدر می‌کاهند بلکه در جامعه‌ای با فرهنگ مردسالارانه از همان شروع زندگی متأهلی، قرب و منزلت خود را نیز از دست می‌دهند.

ادامه مطلب