آرشیو اخبار

پدیده‌شناسی امید اجتماعی

پدیده‌شناسی امید اجتماعی

برخی شاخص‌ها مانند: رشد افسردگی، بیکاری ساختاری و گسترده، عدم تضمین موفقیت برای استراتژی‌های اخلاقی و قانونی در جامعه، میل به مهاجرت، درصد بالای نارضایتی شغلی و بیگانگی نقش در جامعه از جمله شاخص‌های پایین‌بودن امید اجتماعی در ایران است. چرا جامعه ایرانی، جامعه افسرده‌ای است؟

ادامه مطلب
نجات آنجاست که خطر آنجاست
کرونا یک بیماری پست‌مدرن

نجات آنجاست که خطر آنجاست

کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی می‌آیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد.

ادامه مطلب
اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک «خانه سالمندان بزرگ» تبدیل می‌شود
در گفت‌وگوی با دکتر محمود مشفق مطرح شد؛

اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک «خانه سالمندان بزرگ» تبدیل می‌شود

جمعیت هر کشور باید با یک تعادل و توازن درونی و بیرونی همراه باشد که جمعیت بتواند به استحکام و بقای نظام اجتماعی کمک کند. نگاه سیاست‌های ابلاغی رهبری هم به این متعادل‌سازی کمی و کیفی جمعیت دوخته شده است. یعنی هم به رشد کمی جمعیت توجه می‌کند که کشور دچار پیری و کمبود نیروی انسانی نشود، از طرف دیگر، به افزایش امید به زندگی، رونق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی بازتوزیع جمعیت در پهنه کشور توجه می‌کند.

ادامه مطلب
سندروم «خشم پیاده‌رو» ایرانیان

سندروم «خشم پیاده‌رو» ایرانیان

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که هنگام راه‌رفتن با جمعی از دوستان، یکی از آن‌ها سرعت کمتری دارد و خیلی آرام و سلانه سلانه قدم برمی‌دارد و این باعث خشم شما می‌شود. البته، خشم فقط در پیاده‌روی خود را نشان نمی‌دهد بلکه راننده‌های کُنددست، اینترنت کند، معطلی در مطب دکتر، صف‌های طولانی خرید که به کندی جلو می‌روند، همه این‌ کندی‌ها دیوانه‌مان می‌کنند! ما ایرانیان نیز مانند همه مردم جهان در معرض این سندروم هستیم. اما یک نکته وجود دارد یک خشم جمعی در مردم ایران وجود دارد که شبیه به همین سندروم است. خشم ناشی از کُندی نظام کشورداری. همیشه سوال می‌کنیم که چرا دولت کاری نمی‌کند؟ چرا حاکمیت دست به اقدام موثری نمی‌زند؟ چرا مسوولین خوابند؟ مردم ما خشمگین هستند از این همه کندی. شبیه همان خشمی که چراغ سبز شده است و ما منتظریم ماشین جلویی (دولت) حرکت کند اما می‌بینیم که دست دست می‌کند. این همه کندی نظام کشورداری ما را دیوانه می‌کند!

ادامه مطلب
رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی
گزیده کتاب

رویکردی نمادین به تربیت دینی با تأکید بر روش‌های اکتشافی

نویسنده در پیشگفتار کتابش هدف از تدوین این مجموعه را معرفی روشی نو از خلال مفاهیمی کهن و دیرینه با بیان تمثیلی تحت عنوان «تربیت نمادین» بیان کرده است. او تأکید کرده است که این کتاب به دور از چارچوب‌ها و قالب‌های کلیشه‌ای از پیش تعیین شده، سعی در زدودن عادات و در هم شکستن قوانین تربیت تصنعی و رسمی دارد. وی تصریح کرده است که احتمالاً خوانندگان کتاب با ابهام و ایهام در سراسر متن کتاب مواجه خواهند شد ولی اصرار دارد که این مفاهیم نامأنوس و عبارات مبهم از همه تعاریف ملموس و محسوس، دیکته‌ای و کلیشه‌ای به مراتب مفیدتر و پربارتر خواهند بود.

ادامه مطلب
کرونا و پایان شهرنشینی

کرونا و پایان شهرنشینی

«کرونا» مانند عقابی قصد دارد ما را از دوره حاکمیت شهرنشینی به سمت دوره جامعه اطلاعاتی پیش ببرد که در آن انسان‌ها به جای تردد در خیابان‌های شلوغ و پر از خودرو و کامیون، از طریق موبایل‌هایی که سرورهای پرسرعت پشتیبانی می‌شوند با هم ارتباط می‌جویند.

ادامه مطلب
پرواز در عمق کرونا

پرواز در عمق کرونا

جامعه‌شناسان عوامل مختلفی را در بی‌توجهی برخی افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی استفاده از ماسک موثر می‌دانند؛ از عوامل اقتصادی گرفته تا نقش اعتماد اجتماعی در همراهی با تصمیمات دولت، به عنوان عوامل موثر در بازگشت به شرایط عادی بیان شده‌اند، ولی با توجه به اینکه مطالعه دقیقی در این مورد انجام نشده است، نمی‌توان با قطعیت به عامل خاصی رسید.

ادامه مطلب
نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد.

نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد.

به همت دفتر مطالعات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد، دکتر عبدالعظیم کریمی استاد دانشگاه تهران و دکتر سیدعلیرضا مرتضوی روانشناس، به بیان نقطه نظرات خود پیرامون موضوع نشست پرداختند.

ادامه مطلب
گل داودی و شمشیر: تأملی آنتروپولوژیکال درباره «قتل رومینا»

گل داودی و شمشیر: تأملی آنتروپولوژیکال درباره «قتل رومینا»

در سال ۱۹۴۶ روث بندیکت مطالعه خود بر روی فرهنگ ژاپن را با عنوان گل داودی و شمشیر: مطالعه‌ای درباره الگوهای فرهنگی در ژاپن را منتشر کرد. این کتاب با تمامی انتقادات و نقدهای بنیادینی که بر آن شده است کما کان یکی از آثار مهم در فهم خلقیات فرهنگی ژاپنی‌ها به شمار می رود. اما آنچه رویکرد بندیکت را برای مطالعه قتل رومینا در تالشِ ایران حائز اهمیت می‌کند دو مفهوم کلیدی در مفصلبندی نظری بندیکت است: فرهنگ‌های شرم-محور و فرهنگ‌های گناه-محور.

ادامه مطلب
زیستن در فضای کرونایی

زیستن در فضای کرونایی

کرونا به‌عنوان یک پدیده جهانی، تهدیدات و فرصت‌های جهانی را نیز به‌وجود آورده است. زندگی در جهان پس‌از کرونا، به بازاندیشی در سیستم زندگی و حیات فکری نیازمند است که می‌تواند تحولات شگرفی را در آینده انسان ایجاد کند. این وضعیت به سادگی به انسان مغرور از پیشرفت‌های به اصطلاح بزرگ، ضعف‌ها و کمبودهای ابتدایی‌اش را گوشزد کرد. اما باید توجه داشت که همین بیماری می‌تواند عامل انسجام اجتماعی و تعامل های همدلانه، همکاری‌های انسان‌مدارانه و تقویت اخلاق‌ اجتماعی نیزباشد.

ادامه مطلب
روزهای بی‌قراری/ «تغییر ذائقه‎ فراغتی ما» چطور می‌تواند خانه‌نشینی را تحمل‌پذیر کند؟

روزهای بی‌قراری/ «تغییر ذائقه‎ فراغتی ما» چطور می‌تواند خانه‌نشینی را تحمل‌پذیر کند؟

آنچه ذیل «فراغت» می‌فهمیم و با آن مأنوس شده‎ایم یا به انجام کار و فعالیتی اشاره دارد، یا زمان و برش خاصی از آهنگ زندگی روزمره را در بر دارد یا حس و حالتی ذهنی، درونی و وجودی را نشان می‎دهد. این مرزها البته درهم تنیده‌اند و اگر چه به لحاظ توضیحی جداگانه قابل تحلیل‌اند با این حال در یکدیگر رخنه می‌یابند.

ادامه مطلب
چرا دختران برای ازدواج، فرار می‌کنند؟ نگاهی نزدیک به تراژدی قتل رومینا؛ قاتل کیست؟

چرا دختران برای ازدواج، فرار می‌کنند؟ نگاهی نزدیک به تراژدی قتل رومینا؛ قاتل کیست؟

بسیاری از دختران تالشی درگیر چنین مشکلاتی هستند هر چند همیشه مرگ نصیبشان نمی‌شود بلکه پیامد‌های دیگری را به جان می‌خرند! آن‌ها تلخی فرار از منزل را در مسیر زندگی‌شان تجربه می‌کنند. دختران تالشی با انتخاب ازدواج از طریق فرار از خانه نه تنها از اقتدار و منزلت خانوادگی پدر می‌کاهند بلکه در جامعه‌ای با فرهنگ مردسالارانه از همان شروع زندگی متأهلی، قرب و منزلت خود را نیز از دست می‌دهند.

ادامه مطلب
نقش نهادهای اجتماعی در تولید یا کاهش خشونت

نقش نهادهای اجتماعی در تولید یا کاهش خشونت

پیش از هر چیز لازم است تعریف خودمان را از خشونت مشخص کنیم. خشونت به حالتی از یک رفتار گفته می شود که در نقطه مقابل عطوفت، محبت و مهربانی قرار دارد و منظور از آن این است که فرد خشن با استفاده از زور و فشار، خواه زور و فشار فیزیکی و خواه غیر فیزیکی، می خواهد خواسته ی خود را بر دیگران تحمیل کند. این تعریف از خشونت علی رغم همپوشانی با مفهوم پرخاشگری که در روانشناسی اجتماعی کاربرد دارد اندکی با آن متفاوت است. که البته موضوع بحث اکنون ما نیست و ما این دو مفهوم را در ادامه بحث یکسان فرض می کنیم.

ادامه مطلب
سرکوب احساسات؛ سبب بروز خشم

سرکوب احساسات؛ سبب بروز خشم

فرهنگ ایرانی همیشه همه را به سمت محبت رهنمون می‌‌دهد پیامبر اعظم فرستاده‌ای است برای دعوت به مهربانی درواقع هم فرهنگ و هم دین ما دعوت کننده به محبت و مهربانی هستند که تنها راه مقابله با خشونت است.

ادامه مطلب
مطالعه عوامل اجتماعی_ فرهنگی مؤثر بر رفتارهای ناهنجار دانشجویان دانشگاه‌های ارومیه

مطالعه عوامل اجتماعی_ فرهنگی مؤثر بر رفتارهای ناهنجار دانشجویان دانشگاه‌های ارومیه

ناهنجاری‌های فرهنگی، روابط اجتماعی و گروه همسالان و پایگاه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی خانواده و ... گسترش روزافزون برخی ناهنجاریها در جوامع مترقی امروز تأمل و تفکر فراوانی را می‌طلبد. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، بررسی و شناخت علل اجتماعی مؤثر در شکل‌گیری ناهنجاری رفتاری و بررسی جهت کاهش یا حذف آنها امری لازم و ضروری است. براساس دانش موجود به‌نظر می‌رسد که اغلب رفتارهای نابهنجار، نتیجه یک واقعیت بحرانی نیست بلکه منتج از تجارب و یادگیری‌های ناسالم در طی مدت‌های طولانی هستند.

ادامه مطلب
بررسی نیاز‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد

بررسی نیاز‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد

۵/۳۵ درصد دانشجویان تا حدودی و ۵/۲۸ درصد  در حد زیاد تمایل به پیگیری تحولات سیاسی روز داشته‌اند. ۵/۴۹ درصد دانشجویان مورد بررسی در حد کم و ۸/۲۵ درصد در حد متوسط و ۷/۲۴ درصد در حد زیاد علاقه‌مند به شرکت در برنامه‌‌های مناظره سیاسی بوده‌اند.

ادامه مطلب